Blog strona 420




                                               

Śalabhandźika

Śalabhandźika – popularny motyw w starożytnej rzeźbie indyjskiej, przedstawienie nimfy jakszi stojącej pod drzewem w pełnej gracji pozie nazywanej tribhanga. Sanskrycka nazwa śalabhandźika znaczy "odłamująca gałązkę drzewa śala". Tego typu przeds ...

                                               

Śesza

Śesza – w mitologii indyjskiej król Nagów, jeden z pierwszych stworzonych bytów. Słowo śesza znaczy dosłownie "pozostałość", "to, co zostaje" – według mitów hinduskich, w czasie cyklicznego zniszczenia świata, tylko on pozostaje nietknięty, będąc ...

                                               

Tribhanga

Tribhanga - konwencja w starożytnej sztuce indyjskiej, polegająca na ukazywaniu ciała ludzkiego w specyficznie wygiętej pozie. Sama nazwa dosłownie znaczy "trój-zgięcie" i dokładnie oddaje istotę tej maniery. Najczęściej stosowano tę konwencję w ...

                                               

Wahana

Wahana – w mitologii i ikonografii hinduistycznej fizyczna postać danego bóstwa, przedstawiana najczęściej w formie zwierzęcej. Znaczenie wahany bywa objaśniane przez religioznawców na gruncie totemizmu indywidualnego jako indywidualna istota opi ...

                                               

Sztuka japońska

W Japonii tradycyjnym materiałem budowlanym było drewno. Za sprawą odkryć archeologicznych wczesnych osad z okresu kultur Jōmon Sannai-Maruyama w regionie Tōhoku oraz Yayoi Harunotsuji, Yoshinogari na Kiusiu, a także wydobytych z kofunów, pochodz ...

                                               

Bijinga

Bijinga – ogólne określenie portretów pięknych kobiet w japońskiej sztuce, zwłaszcza powstałych w drzeworytniczej technice ukiyo-e. Termin stosowany jest również obecnie, pod warunkiem, że odnosi się do raczej klasycznego przedstawienia kobiety, ...

                                               

Bokuseki

Bokuseki – japoński termin oznaczający "ślad tuszu”, odnosi się do formy kaligrafii japońskiej, praktykowanej przez mnichów zen. Bokuseki często charakteryzują grube, stanowcze, a często abstrakcyjne pociągnięcia pędzlem, które odzwierciedlać maj ...

                                               

Dorodango

Dorodango – stara japońska sztuka wyrabiania charakterystycznych kul z mieszaniny wody i różnych sypkich substancji, polegająca na żmudnym formowaniu błota w kształt kuli i nakładaniu coraz drobniejszych, suchych warstw surowca dzięki czemu po wy ...

                                               

Ensō

Ensō – symbol buddyzmu zen, okrąg napisany jednym pociągnięciem pędzla w kaligrafii zen. W Japonii uważa się, że charakter artysty można łatwo rozpoznać po tym w jaki sposób kaligrafuje on Ensō. Tylko osoba na wysokim poziomie rozwoju duchowego m ...

                                               

Ero-guro

Ero-guro – termin swobodnie definiowany, powstały z japońskiej sztuki i muzyki, którego głównym tematem jest wyolbrzymiona przemoc, a także wszelkiego typu makabryczne zjawiska zawierające wątki erotyczne. Słowo ero-guro jest gairaigo zapożyczony ...

                                               

Hakuhō

Hakuhō – okres w historii sztuki japońskiej, trwający od I połowy VII wieku do początku wieku VIII. Nazywany jest także Hakuhō-Tempyō lub Hakuhō-Nara. W politycznej historii Japonii jest ujęty w latach 645-710. Jego największy rozkwit przypadł na ...

                                               

Hana-kotoba

Hana-kotoba – niezależny od reszty świata system symboli kwiatowych, jaki wykształcił się w Japonii. Od drugiej wojny światowej japoński sposób myślenia, styl życia i zwyczaje znalazły się pod silnym wpływem myśli zachodniej, dlatego dziś młode p ...

                                               

Ikebana

Ikebana – japońska sztuka układania kwiatów, nazywana także kadō – "droga kwiatów”. W przeciwieństwie do dekoracyjnych bukietów w stylu zachodnim, japońska sztuka układania kwiatów skupia się na tworzeniu harmonii linearnych konstrukcji, rytmu i ...

                                               

Imari (porcelana)

Imari – rodzaj japońskiej porcelany pochodzącej z miasta Arita, położonego niedaleko portu Imari, skąd eksportowano ją do Europy. Naczynia te wyrabiano od XVII w. z miejscowych materiałów, początkowo pod wpływem wzorów chińskich. Z czasem nabrały ...

                                               

Japonizm w sztuce Zachodu

Japonizm w sztuce Zachodu lub w skrócie japonizm – termin oznaczający wpływ sztuki i kultury japońskiej na sztukę Zachodu w drugiej połowie XIX wieku.

                                               

Kakiemon

Kakiemon – styl japońskiej porcelany i europejskich imitacji opartych na nim. Nazwa wywodzi się od imienia Kakiemona Sakaidy jap. 酒井田 柿右衛門 Sakaida Kakiemon 1596–1666 i rodzinnej firmy o nazwie "Kakiemon”, wytwarzającej ceramikę w swoim wła ...

                                               

Kamishibai

Kamishibai – teatr ilustracji, teatr obrazkowy, dosłownie: papierowy teatr. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwartej częśc ...

                                               

Kinpaku

Kinpaku – rodzaj złota płatkowego produkowany w Japonii od drugiej połowy XVI w. do dziś. Wykorzystywany do złocenia, zarówno prestiżowych budowli, jak i wyrobów rzemiosła artystycznego. Od innych rodzajów złota płatkowego, produkowanych poza Jap ...

                                               

Kintsugi

Kintsugi, kintsukuroi lub yobitsugi − japońska technika i sztuka naprawy potłuczonych wyrobów ceramicznych, polegająca na łączeniu elementów wyrobu laką z dodatkiem sproszkowanych metali szlachetnych, takich jak złoto, srebro lub platyna. Efektem ...

                                               

Kokeshi

Kokeshi pochodzą z północno-wschodniej części wyspy Honsiu, z regionu Tōhoku, znanego z gorących źródeł onsen. Dziś miasto Sendai w prefekturze Miyagi jest uważane za "stolicę kokeshi”. W zależności od regionu, dostępności drewna i tradycji wykon ...

                                               

Maki-e

Maki-e - obraz prószony, tradycyjna japońska sztuka dekorowania przedmiotów użytkowych, polegająca na prószeniu opiłków szlachetnego metalu na przedmioty pokryte wilgotną laką i tworzenie przez to motywów dekoracyjnych. Główny czas rozkwitu techn ...

                                               

Metabolizm (architektura)

Metabolizm - styl architektoniczny stworzony przez japońską grupę Metabolism, złożoną z modernistycznych architektów i urbanistów, uczniów Kenzō Tange i działającą od 1959 do lat 70. XX wieku. Metaboliści opierając się na marksistowskiej wizji sp ...

                                               

Mono no aware

Mono no aware – patos, zmysł estetyczny, wrażliwość na piękno, kategoria estetyczna starożytnej sztuki japońskiej, wyrażająca melancholię przemijania i tradycyjną wrażliwość na patos rzeczy. Uczucie zachwytu i poruszenia na skutek kontaktu z mały ...

                                               

Niō

Niō lub Kongōrikishi ; język chiński: 哼哈二将 Hēng Hā Ėr Jiàng – w buddyzmie dalekowschodnim groźne postacie strażników, stojące po obu stronach bramy wejściowej do świątyń, zwanej Niō-mon w Japonii, a Geumgangmun w Korei, aby chronić teren świą ...

                                               

Relikwiarz Tamamushi

Relikwiarz Tamamushi – datowany na VII wiek relikwiarz buddyjski, znajdujący się w zbiorach świątyni Hōryū-ji w prefekturze Nara w Japonii. Mający kształt małej świątynki relikwiarz mierzy 2.4 m wysokości. Wykonano go z drewna powleczonego czarną ...

                                               

Żywy Skarb Narodowy

Żywy Skarb Narodowy – tytuł nadawany w Japonii mistrzom sztuk i rzemiosł takich jak, np. ukiyo-e, papiernictwo i garncarstwo, a także mistrzom różnych rodzajów tradycyjnego teatru japońskiego, np. bunraku, kabuki. Głównym celem nadawania tego tyt ...

                                               

Minhwa

Minhwa – koreańskie malowidła ludowe. Sztuka malowania minhwa ma rodowód XVII-wieczny, w czasach panowania Japończyków w Korei podupadła, swój renesans przeżywa począwszy od lat 80. XX wieku.

                                               

Biskup Marianos pod opieką Chrystusa i Matki Boskiej

Biskup Marianos pod opieką Chrystusa i Matki Boskiej – nubijskie malowidło ścienne datowane na I poł. XI w., wykonane temperą na tynku mułowym w technice al secco. Anonimowe dzieło odnaleziono w katedrze w Faras na terenie dawnej Nubii w dzisiejs ...

                                               

Biskup Petros ze świętym Piotrem Apostołem

Biskup Petros ze świętym Piotrem Apostołem – nubijskie malowidło ścienne datowane na ostatnią ćwierć X wieku, wykonane temperą na tynku mułowym w technice al secco, przedstawiające Petrosa, biskupa Faras w latach 974–997. Anonimowe dzieło zostało ...

                                               

Ikonografia maryjna w chrześcijańskim malarstwie nubijskim

Ikonografia maryjna pojawia się w kulturze chrześcijańskiej od jej najwcześniejszego okresu. Przedstawienia Matki Jezusa należą do najważniejszych i najczęstszych przedstawień w sztuce chrześcijańskiej. Dla rozwoju kultu i ikonografii Matki Bożej ...

                                               

Święci apostołowie Piotr i Jan (malowidło z Faras)

Święci apostołowie Piotr i Jan – nubijskie malowidło ścienne datowane na okres od VIII do I połowy X wieku, wykonane temperą na tynku mułowym w technice al secco. Dzieło wykonane przez nieznanego z imienia artystę odnaleziono w katedrze w Faras n ...

                                               

Święta Anna (malowidło z Faras)

Święta Anna – nubijskie malowidło ścienne datowane na okres od VIII do I połowy IX wieku, wykonane temperą na tynku mułowym w technice al secco. Anonimowe dzieło odnaleziono w katedrze w Faras na terenie dawnej Nubii w dzisiejszym Sudanie. Malowi ...

                                               

Der Blaue Reiter

Der Blaue Reiter – ugrupowanie artystów-ekspresjonistów, założone w Monachium w grudniu 1911. Nazwa ugrupowania pochodzi od tytułu almanachu, wydawanego przez Wasilija Kandinskiego i Franza Marca. Kandinski porzuciwszy w wyniku sporu monachijskie ...

                                               

Red Dot Design Award

Red Dot Design Award – nagroda przyznawana od 1955 roku przez Design Zentrum Nadrenia Północna-Westfalia w Essen, w Niemczech. Uznawana jest za jedną z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, z kilkoma tysiącami zgł ...

                                               

Caryca Waz

Caryca Waz – największa na świecie waza z jednego półszlachetnego kamienia, wyrzeźbiona według projektu A. Mielnikowa w szlifierni kamieni w Koływani w latach 1829-1843. Znajduje się w Nowym Ermitażu. Wraz z podstawą ma 257 cm wysokości, większa ...

                                               

Cyfest

Cyfest – pierwszy międzynarodowy festiwal sztuki nowych mediów, który promuje nowe formy sztuki z wykorzystaniem najnowszych technologii przy współpracy z artystami, kuratorami, inżynierami i programistami z całego świata. Kierowany jest do szero ...

                                               

Łubok

Łubok – rosyjska grafika ludowa, drukowana techniką drzeworytniczą, rzadziej miedziorytniczą i litograficzną. Treścią takich grafik były bajki ludowe, opowieści o władcach i legendarnych bohaterach, o dalekich krajach. Zdarzały się grafiki o char ...

                                               

Miłość do trzech pomarańczy

"Miłość do trzech pomarańczy” – opera w czterech aktach z prologiem skomponowana przez Siergieja Prokofjewa, do której libretto napisał sam kompozytor na podstawie bajki Carla Gozziego. Swoją światową prapremierę miała ona w Chicago w 1921 roku.

                                               

Andreas Schlüter

Andreas Schlüter – niemiecki rzeźbiarz i architekt, przedstawiciel nurtu klasycyzującego w sztuce baroku.

                                               

Ornament zoomorficzny

Ornament zoomorficzny - ornament oparty na stylizowanych motywach, zaczerpniętych z realnego bądź fantastycznego świata zwierząt. Ornamentyka taka pojawia się w kulturach epoki brązu, a w Europie i Azji północnej żelaza. Jednak w okresie klasyczn ...

                                               

Amerykańska Akademia Sztuki i Literatury

Amerykańska Akademia Sztuki i Literatury – organizacja zrzeszająca 250 członków, której celem jest "promowanie, wspieranie i podtrzymywanie wysokiego poziomu” amerykańskiej literatury, muzyki i sztuki. Akademia mieści się w Washington Heights, w ...

                                               

Anioł Smutku

Anioł Smutku – rzeźba wykonana przez Williama Wetmorea Story w 1894 roku. Stanowi zwieńczenie grobu artysty oraz jego żony Emelyn Story, który znajduje się na cmentarzu Cimitero acattolico w Rzymie. Replika rzeźby wykonana w 1906 roku znajduje si ...

                                               

Drukowana Wikipedia

Drukowana Wikipedia – projekt artystyczny Michaela Mandiberga polegający na wydaniu części anglojęzycznej Wikipedii w formie książkowej. Powstało w ten sposób 106 spośród, jak ocenił autor, 7473 woluminów, jakich wymagałoby wydrukowanie całości w ...

                                               

Styl królowej Anny

Styl królowej Anny – styl w architekturze, meblarstwie i złotnictwie popularny w okresie panowania brytyjskiej królowej Anny Stuart, cechujący się późnorenesansową formą o charakterze klasycyzującym połączoną z typową dla baroku kompozycją przest ...

                                               

Macchiaioli

Macchiaioli – grupa artystyczna włoskich malarzy z Toskanii, działająca w drugiej połowie XIX wieku. Artyści z tej grupy, łamiąc konwencje, malowali w plenerze, by w najwierniejszy sposób odtworzyć naturalne światło i kolory. Grupa macchiaioli wy ...

                                               

Piatto da pompa

Piatto da pompa – typ włoskiego, renesansowego talerza dekoracyjnego o bogatym zdobieniu z obu stron. Najczęściej mojolikowe lub szklane, talerze typu piatto da pompa miały m.in. funkcję dekoracyjną i służyły do ozdabiania pokoi w zamożnych domac ...

                                               

Quattrocento

Quattrocento – pojęcie odnoszące się do XV wieku we włoskiej kulturze. Na lata te przypadł początek renesansu we Włoszech. Nazwa pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego 400 i oznacza tutaj: lata czterysetne 1400-1499. Użył jej Giorgio Vasari – ...

                                               

Trecento

Trecento – pojęcie odnoszące się do XIV wieku we włoskiej kulturze. Była to epoka uznawana za protorenesans. Nazwa pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego 300 i oznacza i oznacza tutaj: lata trzysetne 1300-1399. Użył jej Giorgio Vasari – włoski ...

                                               

Historia architektury

Historia architektury – nauka opisująca estetyczny i techniczny rozwój architektury, a także budownictwa od początków ludzkiej działalności budowlanej do chwili obecnej. Historia architektury zajmuje się także związkami architektury z rozwojem te ...

                                               

Lista krakowskich pomników

popiersia: Juliana Aleksandrowicza, Karola Estreichera, Antoniego Kępińskiego, Jana Pawła II, Józefa Tischnera, w głębi dziedzińca rzeźba króla Kazimierza III Wielkiego – dziedziniec Huta Collegium Maius, wejście z ul. św. Anny; autor Karol Badyn ...