Poprzednia

Chevrolet Cruze - chevrolet. Chevrolet Cruze – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez koncern General Motors pod marką Chevrolet oraz Holden od ..




                                     

Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez koncern General Motors pod marką Chevrolet oraz Holden od 2008 roku. W 2014 roku w Chinach zaprezentowano drugą generację modelu, która w 2016 roku przeszła gruntowne modyfikacje i w tej formie zadebiutowała na rynkach światowych.

                                     

1. Pierwsza generacja

Model Chevrolet Lacetti, skonstruowany jeszcze za czasów istnienia marki Daewoo jako trzecie wcielenie modelu Nubira był już na przełomie 2007 i 2008 roku modelem przestarzałym i odstającym od europejskiej oraz japońskiej konkurencji. General Motors konstruując następcę, aby podkreślić nowy rozdział w historii Chevroleta, otrzymał używaną już wcześniej, ale nieznaną poza Japonią i Australią nazwę Cruze. Koncern, aby dopracować model zainwestował w proces powstawania pierwszej generacji Cruze’a 4 mld dolarów. 221 prototypów testowano w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Korei Południowej, Kanadzie i Australii.

Cruze powstał na nowej platformie koncernu GM – Delta II, która posłużyła takim modelom koncernu, jak m.in. Opel Astra J, Opel Ampera, Opel Cascada, Chevrolet Orlando i Cadillac ELR. Zaprezentowany na paryskim salonie światowej publiczności jesienią 2008 roku nowy produkt koncernu został skonstruowany jako model światowy. W 2009 roku auto trafiło najpierw na rynek m.in. europejski, potem dopiero amerykański. W poszczególnych krajach Cruze zastąpił różne, lokalnie pełniące rolę kompaktu w gamie Chevroleta w Australii Holdena samochody – w Europie i Australii ten sam model znany odpowiednio jako Chevrolet Lacetti i Holden Viva, w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie Chevroleta Cobalta, a w Brazylii i Argentynie model Chevrolet Astra będący głęboko zmodyfikowaną Astrą G. Model ten początkowo produkowano wyłącznie w południowokoreańskim Inczon. Później produkcja rozpoczęła się również w Chińskim Shenyang oraz w amerykańskim stanie Ohio w mieście Lordstown. W listopadzie 2009 roku do gamy manufaktur dołączyła Rosja, a potem także zakłady m.in. w Indiach, Wietnamie, Kazachstanie i Tajlandii.

W 2010 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowano długo oczekiwaną przez europejskich nabywców odmianę hatchback, która oferowana była na mniejszej ilości rynków, niż sedan.

                                     

1.1. Pierwsza generacja Modernizacje

W 2012 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano wersję po pierwszym face liftingu, który objął tylko europejską wersję. Zmieniono m.in. przedni zderzak, grill, wloty powietrza. Pojawiła się nowa konsola środkowa, gdzie umieszczono ekran dotykowy służący do obsługi systemu MyLink, w wersjach uboższych oferowano jednak dotychczasową deskę rozdzielczą. Wraz z liftingiem modelu zaprezentowano nową odmianę nadwoziową, także z wyłącznością na europejski rynek – kombi.

Wraz z niespodziewaną decyzją GM o całkowitym wycofaniu się w 2014 roku Chevroleta z Europy, a później także z Rosji, Chevrolet postanowił skupić się na odświeżeniu Cruze z myślą o pozostałych rynkach. W kwietniu 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku zaprezentowano samochód po drugim w kolejności liftingu, którego zakres był podobny w stosunku do tego, jaki objął dawną europejską wersję. Zmieniono m.in. przedni zderzak, przedzieloną atrapę chłodnicy oraz dodano światła do jazdy dziennej w technologii LED i tylne lampy. Do listy wyposażenia dodano 7-calowy ekran dotykowy oraz system odczytywania wiadomości SMS.

W połowie 2015 roku samochód przeszedł trzeci, ostatni lifting, który objął rynki, na których GM nie planuje na razie wprowadzać drugiego wcielenia modelu, i chciało przez to utrzymać stylistykę samochodu świeżą – rynek ukraiński, afrykański oraz azjatycki. Pojawił się zupełnie nowy pas tylny, gdzie lampy przybrały inny, bardziej kanciasty kształt, a rejestracja trafiła z klapy bagażnika na zderzak. Pierwsze wcielenie Cruze jest oferowane i wytwarzane do dziś z myślą o wspomnianych wcześniej rynkach.

                                     

1.2. Pierwsza generacja Wersje wyposażenia

  • LT+
  • LTZ
  • LT
  • LS+
  • LS

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji LS obejmuje m.in. systemy ABS z ESP, 6 poduszek powietrznych, dzielona tylna kanapa, elektrycznie regulowane szyby przednie, centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy, podłokietnik tylny, komputer pokładowy, kolumna kierownicza regulowana w jednej płaszczyźnie, radioodtwarzacz z CD, MP3 i 4 głośnikami.

Bogatsza wersja LS+ dodatkowo wyposażona jest w m.in. klimatyzacje manualną, klamki i lusterka lakierowane pod kolor nadwozia, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka z zintegrowanymi kierunkowskazami, oraz radio z Bluetooth i 6 głośnikami.

Kolejna w hierarchii wersja - LT dodatkowo została wyposażona w m.in. reflektory przeciwmgielne, elektrycznie regulowane szyby tylne, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach, tempomat, kierownica i gałka zmiany biegów obszyte skórą, oraz podłokietnik przedni.

Wersja - LT+ została dodatkowo wyposażona w m.in. klimatyzacje automatyczną, 16 calowe felgi aluminiowe, system audio z 7 calowym ekranem dotykowym i kamerę cofania.

Topowa wersja LTZ została ponadto wyposażona w m.in. elektrycznie składane lusterka, 17 calowe felgi aluminiowe, oraz chromowane klamki zewnętrzne.



                                     

1.3. Pierwsza generacja Nazwy

Model Cruze jest tzw. modelem globalnym. W wielu krajach sprzedawany jest pod następującymi nazwami:

  • Holden Cruze – pod taką nazwą był sprzedawany w Australii i Nowej Zelandii.
  • Chevrolet Cruze – pod taką nazwą samochód oferowany był w Europie, Ameryce Południowej oraz w Ameryce Północnej, a oferowany jest nadal na Ukrainie, w Azji i w Afryce.
  • Daewoo Lacetti Premiere – pod taką nazwą był sprzedawany w Korei Południowej w latach 2008–2010. Potem zastąpił ją emblemat Chevroleta.
                                     

1.4. Pierwsza generacja Chevrolet Cruze WTCC

Chevrolet Cruze został podobnie jak poprzednik przerobiony na wersję specjalnie przeznaczoną do wyścigów WTCC. Model startował w sezonie 2009. Z pierwowzorem model ten ma właściwie wspólne tylko elementy nadwozia.

                                     

2. Druga generacja

Druga generacja Cruze na rynku chińskim w postaci innej, od wersji znanej obecnie, zaprezentowana została już w połowie 2014 roku, oferowana była jednak do 2016 roku równolegle z obecnym wcieleniem. W sprawie debiutu następnego wcielenia Cruze na rynkach Ameryki Północnej i Ameryki Południowej GM podjęło decyzję odłożenia jej do 2016 roku, aby przeprojektować design modelu i dostosować go bardziej uniwersalnych upodobań. Na Detroit Auto Show w 2016 roku Chevrolet zaprezentował oficjalnie drugą generację modelu Cruze, która w takiej postaci zastąpiła także chińską, wstępną’ wersję. Pod względem wyglądu drugie wcielenie Cruze odznacza się bardziej obłymi kształtami w połączeniu z ostrymi liniami. Design modelu wpisuje się w nową estetykę marki, której znakiem rozpoznawczym jest duży przedni grill ze znaczkiem umieszczonym na górnym segmencie, a nie jak dotychczas na poprzeczce. Wnętrze kolejnego wcielenia Cruze wyróżnia się materiałowymi obiciami deski rozdzielczej, a także ekranem dotykowym na konsoli centralnej ze zaktualizowanym systemem MyLink.

Sprzedaż poprawionego’ Cruze ruszyła w Ameryce Północnej i Południowej oraz w Chinach w drugiej połowie 2016 roku. Mimo iż w Australii Cruze w wersji hatchback zostało zastąpione przez nowe wcielenie Astry oferowane ponownie na Antypodach ze znaczkiem Holdena – od II kwartału 2017 roku Cruze w wersji sedan ponownie zawitał do Australii w nowym wcieleniu, otrzymując nazwę Astra Sedan i zasilił gamę kompaktowego hatchbacka. Samochód nie trafił do sprzedaży w Europie.

Ostatni kompaktowy samochód koncernu General Motors produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych w historii – jego produkcja w zakładach w Lordstown w Ohio zakończyła się w marcu 2019 roku, a Cruze nie otrzyma tam następcy, podobnie jak modele Sonic, Volt i Impala. Przyczyną jest gruntowna restrukturyzacja ogłoszona z końcem listopada 2018 roku.