Poprzednia

Audi A8 - audi. Audi A8 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod niemiecką marką Audi od 1994 roku. Od 2017 roku produkowana jest czwarta generacj ..




Audi A8
                                     

Audi A8

Audi A8 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod niemiecką marką Audi od 1994 roku. Od 2017 roku produkowana jest czwarta generacja modelu.

                                     

1. Pierwsza generacja

Audi A8 I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1994 roku.

A8 pierwszej generacji oznaczone symbolem D2 zadebiutowało w 1994 roku. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, Audi V8, samochód charakteryzował się konstrukcją samonośną wykonaną w całości z aluminium. Rozwiązanie to pozwoliło na redukcję masy własnej pojazdu. Model występował w wersji ze standardowym oraz z przedłużanym A8L rozstawem osi.

Audi A8 dostępne było standardowo w przednionapędowej konfiguracji, konkurencja w segmencie wyposażona była standardowo w napęd tylny. Z najmocniejszymi jednostkami V8 3.3 TDI oraz V8 4.2, później także W12 6.0 w standardzie występował napęd quattro wykorzystujący układ Torsen.

Do napędu używano benzynowych silników V6 2.8 174 KM, od 1996 – 193 KM, V8 3.7 230 / 260 KM oraz V8 4.2 300 / 310 KM – zwiększono liczbę zaworów do 5 na cylinder i wysokoprężnych V6 2.5 TDI 150 / 180 KM oraz V8 3.3 TDI 225 KM. Od 2001 dostępna była benzynowa jednostka W12 6.0 o mocy 420 KM. Powstało 750 egzemplarzy w tej konfiguracji. Samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi wyposażone były w elektroniczną blokadę prędkości przy 250 km/h.

W 1999 roku przeprowadzono pierwszy facelifting, zmodernizowano wygląd przednich reflektorów oraz kabinę pasażerską.

Na rynek północnoamerykański model trafił wraz z wdrożeniem do produkcji rocznika 1997. Samochód doczekał się wówczas kilku modernizacji, standardowe wyposażenie obejmowało m.in. sześć poduszek powietrznych. Produkcję I generacji zakończono we wrześniu 2002 roku.

Na bazie I generacji modelu zbudowano Audi S8 D2. Napęd stanowił silnik V8 4.2 o mocy 340, a od 1999 360 koni mechanicznych. Modyfikacjom poddano także układ hamulcowy, zawieszenie oraz koła, nadwozie wyposażono w kilka sportowych akcentów.

A8 to pierwszy wielkoseryjnie produkowany samochód osobowy którego konstrukcję wykonano wyłącznie przy użyciu aluminium. Koncepcja aluminiowej konstrukcji samochodu opracowana przez Audi AG nosi nazwę Audi Space Frame ASF.

                                     

2. Druga generacja

Audi A8 II zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2002 roku.

A8 drugiej generacji oznaczony symbolem D3 trafił na rynek europejski w listopadzie 2002 roku. W porównaniu z poprzednikiem powiększono wymiary nadwozia oraz rozstaw osi. Podobnie jak A8 D2, D3 występowało także w wersji z przedłużanym rozstawem osi. Od 2005 roku do gamy jednostek napędowych dołączyły nowoczesne silniki benzynowe z układem zasilania FSI. Napęd przenoszony był na oś przednią lub na obie osie quattro. Za przekazanie momentu obrotowego na koła odpowiedzialna była 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic.

W 2005 roku zmodernizowany został wygląd atrapy chłodnicy – najpierw dla wersji W12 6.0, warianty V8 otrzymały nowy grill z następnym rokiem. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, stworzono także wersję S8. Do jej napędu użyto silnika V10 5.2 z wtryskiem FSI o mocy 450 KM. Oprócz tego samochód wyróżniał się sztywniejszym zawieszeniem, ceramicznymi tarczami hamulcowymi czy też większymi oponami. Rocznik 2008 produkcja od sierpnia 2007 przeszedł kolejny facelifting, zaimplementowano w nim także nowe systemy wspomagające kierowcę, Audi Side Assist – wykrywający pojazdy w martwym polu lusterek bocznych oraz Audi Lane Assist – reagujący gdy kierowca podejmuje się manewru zmiany pasa ruchu bez uprzedniej sygnalizacji. Produkcję II generacji zakończono w listopadzie 2009 roku.

                                     

3. Trzecia generacja

Audi A8 III zostało zaprezentowane po raz pierwszy w listopadzie 2009 roku.

A8 trzeciej generacji oznaczone symbolem D4 został zaprezentowany jesienią 2009, a trafił do produkcji zimą 2009 roku. A8 D4 oparte zostało na płycie podłogowej MBL opracowanej przez koncern Volkswagen Group, wykorzystana została także technologia Audi Space Frame znana z poprzednich generacji A8. Dzięki temu pojazd jest najlżejszym modelem z napędem AWD w swoim segmencie, najlepiej wypada także zużycie paliwa.

Gamę jednostek napędowych stanowią trzy silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, dostępna jest także wersja z przedłużanym rozstawem osi A8L. W zwykłych warunkach napęd quattro zapewnia przeniesienie 60% momentu obrotowego na oś tylną, gdy wymaga tego sytuacja wartość ta może wzrosnąć do 80% lub do 60% dla osi przedniej.

Wiosną roku 2012, na rynku pojawiło się Audi A8 hybrid dostępne także w wersji wydłużonej, wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny, wytwarzające wspólnie moc systemową 180 kW 245 KM. Chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy, umieszczony z tyłu pojazdu, umożliwia osiągnięcie wyłącznie na napędzie elektrycznym maksymalnej prędkości 100 km/h lub pokonanie odcinka trzech kilometrów ze stałą prędkością 60 km/h. Średnio, Audi A8 hybrid zużywa na 100 km 6.3 l paliwa.

W 2013 roku debiutowało A8 po liftingu. Zmieniono znacznie przednią i tylną część samochodu, zastosowano mocniejsze silniki, które mają zużywać mniej paliwa. W samochodzie zastosowano kilka nowinek technicznych, m.in. wykonane w technologii LED nowatorskie kierunkowskazy, które stopniowo się zapalając, wskazują kierunek skrętu, oraz LED-owe reflektory z systemem doświetlania zakrętów opartym na danych z GPS i żaluzjami zasłaniającymi wybrane punkty świetlne, w razie wykrycia przez kamerę innego pojazdu. Diodowa technika Audi Matrix oparta jest na podziale przednich reflektorów samochodu na szereg małych, pojedynczych diod, współpracujących z połączonymi szeregowo soczewkami lub elementami odblaskowymi. Zarządzane szybkim sterownikiem reagują na sytuację na drodze, włączając się lub wyłączając, bądź też zmieniając intensywność światła. Dzięki temu zawsze precyzyjnie doświetlają drogę oświetlając maksymalnie duży obszar, bez użycia mechanizmu regulującego położenie reflektorów. Podczas jazdy specjalna kamera zidentyfikuje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, a reflektory Audi Matrix automatycznie dostosują zasięg i moc świateł drogowych, wyłączając odpowiednie zespoły diod. System pracuje tak, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka lub wyprzedzanych pojazdów, a dobrze oświetlać przestrzeń pomiędzy samochodami. Im bliżej znajduje się nadjeżdżający pojazd, tym więcej diod wyłącza się lub przyciemnia. Po zakończeniu manewru wyprzedzania, światła drogowe wracają do świecenia pełną mocą, na nowo włączając przyciemnione wcześniej sekcje diod.

Równocześnie z A8 po liftingu niemiecki koncern zaprezentował najmocniejszą wersją S8. Model ten napędzany jest 520-konnym silnikiem 4.0 TFSI i przyspiesza do 100 km/h w 4.2 s.

W 2013 roku producent zaprezentował wersję Audi A8 W12 Exclusive, która została wyprodukowana w 50 egzemplarzach. Samochód wyposażono w 500-konny silnik W12 o pojemności 6.0-litrów. Ponadto model był dostępny tylko w wariancie przedłużonym, zaś całą produkcją zajęła się spółka-córka quattro GmbH, odpowiedzialna za produkcję samochodów wyczynowych i sportowych wersji modeli seryjnych.

W połowie stycznia 2014 roku Audi zaprezentowało fabryczną wersję opancerzoną A8 L Security stworzoną z myślą o najbardziej wymagających klientach. Samochód spełnia wymogi odporności balistycznej VR7 – nadwozie i szyby wytrzymują ostrzał z amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. Auto ma też specjalnie ukształtowaną podłogę, która zapewnia ochronę przed improwizowanymi ładunkami.

We wrześniu 2015 na salonie we Frankfurcie zadebiutowało A8 L Security o odporności podniesione do klasy VR9, co oznacza zwiększoną odporność na wybuchy.

W tym samym czasie debiutowało Audi S8 Plus. Samochód cechuje się większą mocą niż "zwykłe” S8. Jednostka 4.0 l TFSI V8 Biturbo generuje 605 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 700 Nm, który w trybie overboost sięga nawet 750 Nm.



                                     

3.1. Trzecia generacja Ciekawostki

W Europie co czwarte sprzedawane A8 to wersja Lang. W USA przedłużone wersje stanowią 75 proc. wolumenu sprzedaży, w Chinach 100 proc. W Polsce w wersji Lang z salonu wyjeżdża co trzecie Audi A8.

Audi A8 w wersji 3.0 TFSI to najlżejsza limuzyna z napędem na cztery koła w swojej klasie. Waży 1830 kg.

                                     

4. Czwarta generacja

Audi A8 IV zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2017 roku.

A8 czwartej generacji oznaczone kodem fabrycznym D5 oficjalnie zadebiutowało w lipcu 2017 roku w Barcelonie. Polska premiera modelu miała miejsce pod koniec 2017 roku. Czwarta generacja Audi A8 jest nieco większa i lżejsza od poprzednika oraz wyróżnia się designem typowym dla nowych modeli Audi z dużą, sześciokątną osłoną chłodnicy. Nowe Audi A8 to pierwszy model marki, w którym wprowadzono w pełni dotykową obsługę systemu multimedialnego. Ponadto Audi A8 to jeden z pierwszych na świecie samochodów produkcji seryjnej, stworzonych z myślą o automatycznej jeździe.

Silniki

                                     

4.1. Czwarta generacja Wyposażenie

Audi A8 D5 może zostać doposażone w reflektory przednie HD Matrix LED ze światłami laserowymi wraz ze światłami tylnymi w technice OLED. Jak przystało na samochód segmentu F Audi może mieć długą listę wyposażenia, na której może znaleźć się m.in. ogrzewane podparcia w przednich i tylnych drzwiach oraz ogrzewany podłokietnik środkowy z przodu i z tyłu, a fotele z przodu jak i z tyłu mogą mieć funkcje wentylacji czy masażu, by podnieść komfort w tylnej części kabiny można zamówić podwójne fotele wtedy samochód z 5 osobowego staje się 4 osobowy. Dodatkowo można zamówić lodówkę między tylnymi siedzeniami. A8 może zostać również wyposażone w asystenta jazdy nocnej, w dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną, w kamerę 3D z widokiem poza pojazdem czy 48V układ elektryczny "mild hybrid".