Poprzednia

Audi A3 - audi. Audi A3 − samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Audi od 1996 roku. Od 2020 roku produkowana jest czwarta generac ..




Audi A3
                                     

Audi A3

Audi A3 − samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Audi od 1996 roku. Od 2020 roku produkowana jest czwarta generacja modelu.

                                     

1. Pierwsza generacja

Audi A3 I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1996 roku.

Samochód otrzymał kod fabryczny 8L. Auto oferowano z kilkoma konstrukcjami silników. Miały one jednak różne warianty mocy od 101 KM do 224 KM w silnikach benzynowych i od 90 KM do 130 KM w jednostkach wysokoprężnych. Dla fanów sportowej jazdy przewidziano model S3 z silnikiem 1.8 T o mocy 224 KM. Wersja S3 była standardowo wyposażona w napęd na cztery koła quattro. S3 zapewniało sportowe osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h 6.6 sekundy a prędkość maksymalna to 243 km/h. Łącznie nabywców znalazło około 913 tysięcy egzemplarzy pierwszej generacji Audi A3.

W 1999 roku ofertę poszerzyła wersja pięciodrzwiowa. W 2000 roku przedstawiono model po modernizacji, w ramach której zmieniono m.in. składy przednich i tylnych lamp oraz atrapę chłodnicy.

                                     

1.1. Pierwsza generacja Wersje wyposażenia

  • Attraction – model podstawowy z czteroramienną kierownicą, materiałową tapicerką "Fabula”, 15-calowe felgi aluminiowe w stylistyce 10 okrągłych otworów
  • Ambition – sportowa wersja z trójramienną skórzaną kierownicą, zawieszenie standardowo obniżone o 16 mm, skórzana gałka dźwigni zmiany biegów, sportowe fotele, pięcioramienne 15-calowe odlewane obręcze aluminiowe i inne elementy wyposażenia sportowego
  • S-line – sportowy wariant ze specjalnym pakietem stylistycznym, czarną podsufitką, białymi zegarami 3-ramienną kierownicą z logo S-line i specjalnymi 9-cio ramiennymi 17-calowymi felgami.
  • Ambiente – komfortowa wersja z czteroramienną skórzaną kierownicą i skórzaną gałką dźwigni zmiany biegów, welurowa tapicerka "Alcantara”, pakiet oświetlenia wnętrza, podłokietnik z przodu, 11-sto ramienne 15-calowe felgi aluminiowe
                                     

2. Druga generacja

Audi A3 II zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2003 roku. Wersja pięciodrzwiowa nosiła nazwę A3 Sportback.

Drugie wcielenie A3 oznaczone kodami fabrycznymi 8P/8PA/8P7 zostało zbudowane na nowej płycie podłogowej koncernu Volkswagena PQ35. Tak jak w przypadku poprzedniego modelu, auto było dostępne początkowo wyłącznie w wersji trzydrzwiowej. Wersja pięciodrzwiowa została wprowadzona do sprzedaży w 2004 roku i otrzymała nową nazwę Sportback. W 2006 roku do produkcji weszła wersja S3 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 265 KM i napędem quattro, początkowo tylko jako 3-drzwiowy hatchback. Na początku 2007 roku wolnossący silnik 2.0 FSI został zastąpiony przez turbodoładowaną jednostkę 1.8 TFSI. Natomiast pod koniec tego samego roku, silnik 1.6 FSI został zastąpiony przez 1.4 TFSI.

W 2008 roku model A3 przeszedł facelifting, dodatkowo oferta poszerzyła się o wersję S3 w nadwoziu Sportback. Produkcję Audi A3 II generacji zakończono z początkiem 2013 roku. Łącznie do klientów trafiło około 2 milionów sztuk tego modelu.



                                     

2.1. Druga generacja Cabriolet

Od jesieni 2007 do połowy 2013, produkowane było Audi A3 drugiej generacji w wersji Cabriolet. Jego sprzedaż rozpoczęła się w połowie stycznia 2008 roku. Zgodnie z tradycją marki Audi w wersji kabrioletu miało klasyczny miękki dach zamiast metalowego składanego. Koncern oferował dla tego modelu pięć wariantów silnikowych, w tym trzy silniki benzynowe 1.6 102 KM, 1.8 TFSI 160 KM i 2.0 TFSI 200 KM oraz dwa silniki Diesla z 1.6 TDI 105 KM i 2.0 TDI 140 KM.

                                     

3. Trzecia generacja

Audi A3 III zostało zaprezentowane po raz pierwszy wiosną 2012 roku. Wersja pięciodrzwiowa ponownie i po raz ostatni nosiła nazwę A3 Sportback.

Trzecia generacja A3 oznaczona kodem fabrycznym 8V została zaprezentowana podczas Geneva Motor Show w marcu 2012 roku. Samochód został zbudowany na platformie MQB Volkswagena. Sprzedaż wersji 3-drzwiowej rozpoczęła się jeszcze w tym samym roku, a wersji 5-drzwiowej Sportback, w roku 2013.

W stosunku do poprzednich generacji, auto zmieniło się nie tylko zewnętrznie, ale zastosowano w nim szereg nowych rozwiązań technicznych, m.in. system Cylinder on Demand odłączający dwa z czterech cylindrów w przypadku niskiego obciążenia silnika. Stosowana przez Audi technika konstrukcji, wykorzystująca bardzo lekkie materiały, sprawia, że waga wersji trzydrzwiowej modelu jest bardzo niska – w porównaniu do poprzednika A3 III jest o 80 kilogramów lżejsze. W nowym modelu zaprezentowano również innowacyjne systemy wspomagania kierowcy. Należą do nich m.in. radarowy tempomat adaptacyjny, asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, asystenta toru jazdy Audi active lane assist, system rozpoznawania znaków drogowych czy system bezpieczeństwa Audi pre sense basic. Samochód wyposażono także w rozbudowaną gamę systemów Infotainment.

W czasie Salonu Samochodowego w Genewie 2013, Audi pokazało produkcyjną wersją modelu A3 Sportback z silnikiem na sprężony gaz ziemny CNG. Pojazd oznaczony jest w nomenklaturze producenta jako g-tron. Auto może być również zasilane gazem syntetycznym, produkowanym w ramach projektu bezemisyjnego paliwa Audi e-gas. Jego silnik, to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI, gdzie głowicę, turbosprężarkę oraz układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW 110 KM i momentowi obrotowemu 200 Nm, od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie 11 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.

W 2013 roku na Salonie w Genewie, zaprezentowano model Audi A3 Sportback e-tron z napędem hybrydowym,oparty na koncepcji wysoce efektywnej hybrydy równoległej. Zastosowano tu zmodyfikowany silnik spalinowy 1.4 TFSI, generujący moc 110 kW 150 KM i moment obrotowy 250 Nm. Współpracuje on bezpośrednio z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW i momencie obrotowym 330 Nm. Jednostka elektryczna o kompaktowych wymniarach jest zintegrowana z automatyczną, sześciostopniową przekładnią e-S tronic.

Silnik elektryczny dostarcza maksymalny moment obrotowy od startu do ok. 2000 obr./min, a jednostka TFSI w przedziale 1750 – 4000 obr./min. W Audi A3 Sportback e-tron zastosowano do magazynowania energii system akumulatorów litowo-jonowych, dla lepszego wykorzystania przestrzeni umieszczonych w podłodze, pod tylnymi siedzeniami. Akumulator wysokiego napięcia, którego obudowę w dużym stopniu wykonano z aluminium, ma pojemność 8.8 kWh. Składa się z ośmiu modułów mających łącznie 96 ogniw.

W marcu 2013 roku podczas targów w Nowym Jorku firma Audi oficjalnie zaprezentowała A3 Limousine, bazującą na platformie MQB. Wymiary limuzyny to 4.46 m długości, szerokość 1.8 m i wysokość 1.42 m. Rozstaw osi to 2.64 m. W porównaniu do modelu A3 Sportback, Limousine jest o 11 mm szerszy, oraz 9 mm wyższy. Pojemność bagażnika to 425 l. Seryjna produkcja rozpoczęła się 12 czerwca 2013 roku. Tym samym Audi rozpoczęło nowy rozdział w węgierskim Győr, gdzie niemiecki producent obchodził w 2013 roku 20-lecie swojej obecności. Fabryka w Györ przez ostatnie dwa lata była rozbudowywana, aby umożliwić produkcję modelu A3 Limousine. Inwestycja pochłonęła około 900 milionów euro, ale dzięki niej zatrudniono ponad 2100 nowych pracowników. We wrześniu 2014, z taśm nowej fabryki jechał stutysięczny samochód w niej wyprodukowany – Audi S3 Limousine.

W maju 2013 roku Audi poszerzyło ofertę o najmocniejszą wersję oznaczoną S3. Samochód jest napędzany benzynowym silnikiem 2.0 TFSI o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje z dostępną opcjonalnie automatyczną skrzynią biegów S-tronic zaledwie 4.8 sekundy, a w wersji ze skrzynią manualną – 5.2 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Nadwozie w dużym stopniu wykonano z twardych stopów stali, a przednie błotniki i maskę silnika – z aluminium. Gotowy do drogi pojazd waży nie więcej niż 1395 kg, czyli o 60 kg mniej niż poprzednia generacja.

We wrześniu 2013 roku firma z Ingolstadt zaprezentowała najoszczędniejszy w gamie model o nazwie Audi A3 Ultra. Samochody z tym przydomkiem, podobnie jak wersje Bluemotion Volkswagena – charakteryzować się mają jak najniższym zużyciem paliwa. Audi A3 w wersji Ultra wyposażone jest w wysokoprężny 1.6 l TDI o mocy 110 KM. Dzięki obniżeniu zawieszenia i zmianie przełożeń skrzyni biegów samochód według danych producenta zużywać ma średnio 3.2 l oleju napędowego na 100 km.

Na salonie we Frankfurcie we wrześniu 2013 roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet. W stosunku do poprzednika samochód znacznie urósł, długość nadwozia została zwiększona o 18 cm. Samochód posiada płócienny dach, który otwiera się elektrycznie, przy czym operacji tej można dokonać podczas jazdy, o ile prędkość nie przekracza 50 km/h. Produkcja tej wersji ruszyła w październiku 2013.

W lutym 2014 roku Audi zaprezentowało model S3 Cabriolet. Samochód oferowany jest z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm. Auto wyposażono w materiałowy dach, który składa się automatycznie w 18 sekund i może być obsługiwany przy prędkości do 50 km/h. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 5.4 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 250 km/h. Napęd przekazywany jest na koła obu osi za pośrednictwem systemu Quattro. Sprzedaż Audi S3 Cabriolet rozpoczęła się latem 2014 roku.

W kwietniu 2014 roku – na konferencji prasowej zorganizowanej przy okazji salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku – Audi A3 otrzymało od dziennikarzy motoryzacyjnych prestiżowy tytuł "Światowego Samochodu Roku 2014”.

W grudniu 2014 roku Audi postanowiło zaprezentować najmocniejszą wersję tego modelu. Nowe Audi RS3, z kultowym pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI ma trafić do ogólnej sprzedaży w lecie tego roku, oferowane będzie tylko w wersji Sportback. Turbodoładowana jednostka będzie generować moc 270 kW 367 KM w zakresie 5500-6200 obrotów. Maksymalny moment wynoszący 465 Nm będzie dostępny od 1625 do 5550 obr. Na wszystkie koła moc będzie rozdzielała 7-stopniowa skrzynia S-tronic wraz z napędem quattro. Waga auta to 1595 kg, a sprint do setki ma zająć 4.3 sekundy. Prędkość maksymalna tradycyjnie ograniczona do 250 km/h 280 km/h za dopłatą.Od 2017 roku RS3 ma silnik wzmocniony do 400 KM.

                                     

3.1. Trzecia generacja Lifting

W połowie 2016 roku na polskim rynku zadebiutowało A3 po zmianach produktowych. Zmienił się projekt pasa przedniego oraz kształt tylnych reflektorów, dodano nowe wzory felg, a także 5 nowych kolorów nadwozia. We wnętrzu uproszczono obsługę systemu multimedialnego MMI oraz dodano możliwość zamówienia cyfrowych wskaźników tzw. Audi virtual cockpit – rozwiązania, które wcześniej pojawiło się w wyższych modelach Audi. W A3 po faceliftingu pojawiły się też nowe systemy asystujące, w tym emergency assist, potrafiący samodzielnie zatrzymać samochód po wykryciu braku reakcji ze strony kierowcy. W palecie silników zadebiutowała 3-cylindrowa jednostka 1.0 TFSI, generująca moc 115 KM i moment 200 Nm. Sportowa wersja S3 po faceliftingu zyskała 10 KM moc wzrosła z 300 do 310 KM. Po wprowadzeniu nowych wymogów dotyczących emisji spalin, wersja utraciła dodatkowe 10 KM. Wersje wyposażone w obowiązkowy filtr cząstek stałych posiadają po liftingu 300 KM.

W połowie 2016 roku w polskich salonach zadebiutowała wersja po zmianach produktowych.



                                     

4. Czwarta generacja

Audi A3 IV zostało zaprezentowane po raz pierwszy w lutym 2020 roku.

Czwarta generacja A3 zostanie zaprezentowana wiosną 2020 roku na Geneva Motor Show. Podobnie jak inne nowe kompaktowe modele koncernu Volkswagena przedstawione na przełomie 2019 i 2020 roku, samochód zbudowano na nowej modułowej platformie. W jej ramach, nowe A3 jest nie tylko niższe i szersze, ale i dłuższe, co ukazuje inna sylwetka. Charakterystycznym elementem będzie duża atrapa chłodnicy, wielokątne, podłużne reflektory i ubogacone ostrymi kantami tylne lampy.

Zmiany pojawią się także w ofercie nadwoziowej. Nowe A3 po raz pierwszy w historii nie będzie już oferowane jako trzydrzwiowy hatchback, a podstawową odmianą nadwoziową będzie pięciodrzwiowy hatchback. Z gamy zniknie także kabriolet, a pozostanie w niej czterodrzwiowy sedan. Audi rozważa też wprowadzenie w 2021 roku odmiany liftback jako konkurenta m.in. nowego modelu BMW, Serii 2 Gran Coupe.