Poprzednia

Citroën C5 - citroën. Citroen C5 – samochód osobowy klasy średniej produkowany pod francuską marką Citroen w latach 2001 – 2017 oraz od 2008 roku na rynek ch ..




                                     

Citroën C5

Citroen C5 – samochód osobowy klasy średniej produkowany pod francuską marką Citroen w latach 2001 – 2017 oraz od 2008 roku na rynek chiński jako druga generacja.

                                     

1. Pierwsza generacja

Citroen C5 I został zaprezentowany po raz pierwszy w 2000 roku.

Początkowo C5 był dostępny z silnikami benzynowymi: 2.0, 2.0 HPi z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz 3.0 V6, a także z silnikami wysokoprężnymi Common rail: 2.0 HDI i 2.2 HDI. Na wiosnę 2001 roku wraz z wprowadzeniem wersji Break zaoferowano także benzynowy silnik 1.8. Jesienią 2003 roku zrezygnowano z produkcji silnika 2.0 HPi oraz wprowadzono do oferty silnik wysokoprężny 2.0 HDi o mniejszej mocy – 90 KM.

Od momentu premiery C5 wzbudzał duże emocje wśród miłośników marki – krytykowano go za zbytnią pospolitość i nudność.

Wyposażenie

Citroen C5 dostępny jest z bogatym pakietem wyposażeniowym, zawierającym m.in.:

  • tempomat
  • systemy wspomagające jazdę – ESP, ABS
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową
  • skórzaną tapicerkę
  • samo przyciemniające się lusterko wewnętrzne
  • nawigację satelitarną
  • wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • światła z czujnikiem zmierzchu
  • pełną elektrykę foteli, lusterek i szyb
                                     

2. Druga generacja

Citroen C5 II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2007 roku.

Citroen C5 drugiej generacji był dostępny w dwóch wersjach nadwozia sedan i kombi z dwoma rodzajami zawieszenia. W zależności od wersji Citroen klasy średniej może być wyposażony w zawieszenia wielowahaczowe przód: trójkątne wahacze poprzeczne, tył: zawieszenie wielowahaczowe + system zmiennej amortyzacji AMVAR – oferowany standardowo do silników V6, gwarantującej dobre właściwości jezdne przy stosunkowo wysokim komforcie resorowania konstrukcja jak w Peugeocie 407 lub w zawieszenie hydropneumatyczne HYDRACTIVE III+ znane z Citroena C6. W obecnej generacji zastosowano płytę podłogową z modelu C6, dzięki czemu C5 ma spory rozstaw osi wynoszący 2815 mm.

Jesienią 2010 roku na 2011 rok modelowy przeprowadzono minimalny facelifting ograniczający się do wprowadzenia reflektorów ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, oraz nieco zmienionych kloszy tylnych świateł. Wprowadzono też zmiany do gamy silników. W 2012 roku przeprowadzono kolejną niewielką modernizację, wprowadzając nieco łagodniejsze chromowane krawędzie atrapy chłodnicy, tworzące znak Citroena, w miejsce ostrych. Wprowadzono też nowy wzór 17-calowych obręczy aluminiowych.

                                     

2.1. Druga generacja C5 CrossTourer

W lutym 2014 roku zaprezentowano Citroena C5 CrossTourer. To wersja "uterenowiona” tego modelu. Samochód dostępny jest wyłącznie jako kombi, a cechuje się podniesionym zawieszeniem opcjonalnie aktywnym Hydractive III+ i nieco bardziej agresywną stylizacją. Nie przewidziano jednak napędu wszystkich kół.

                                     

2.2. Druga generacja Koniec produkcji i następca

1 czerwca 2017 roku, w związku ze zmniejszeniem zainteresowania, zakończono we Francji produkcję drugiej generacji C5. Jest to jednocześnie koniec produkcji modeli z zawieszeniem hydropneumatycznym C5 był ostatnim samochodem wyposażonym w Hydractive. Wyprodukowano w Europie ok. 430 tysięcy drugiej generacji C5. Samochód nie otrzymał bezpośredniego następcy w swoim segmencie, a flagowym, rodzinny modelem stał się odtąd kompaktowy crossover C5 Aircross. W 2018 roku potwierdzono plany wprowadzenia następcy segmentu D. Samochód pojawi się najwcześniej w 2020 roku i będzie jednocześnie zastępować modele C5 i C6 w Europie póki co nie wiadomo, po którym z poprzedników przejmie nazwę.

                                     

2.3. Druga generacja Chiny

Po tym, jak w 2017 roku zakończono produkcję C5 II w Europie, Citroen podjął decyzję o kontynuacji produkcji modelu w Chinach specjalnie z myślą o lokalnym rynku. W kwietniu tego samego roku na Shanghai Auto Show przedstawiono chińskie C5 po gruntownej modernizacji, która objęła pas przedni, tylny i kokpit. Z przodu pojawiły się inne reflektory, atrapa chłodnicy i zderzak, a z tyłu zaokrąglono dwuczęściowe lampy i zamontowano nowe wypełnienie oświetlenia. Ponadto, w środku pojawił się duży ekran dotykowy do sterowania systemem multimedialnym i zniknęła kierownica z nieruchomym środkiem na rzecz tradycyjnego rozwiązania.

Modernizacja C5 nie przyniosła pozytywnych rezultatów i jedynie chwilowo zatrzymała spadającą sprzedaż modelu na rynku chińskim. Rok po premierze, w 2018 roku sprzedało się 5070 egzemplarzy, a w 2019 roku – zaledwie 725.

                                     

2.4. Druga generacja Wyposażenie

Samochód dostępny był w 4 wersjach wyposażenia. We wszystkich standardowo instalowane były np. 7 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, ABS, ESP, elektrycznie sterowane szyby, radio CD z MP3 Audio Clarion 24bit + głośniki JBL. Zawieszenie HYDRACTIV III+ jest dostępne tylko w wersjach Comfort i Exclusive.

Oferowane wersje wyposażenia:

  • Comfort
  • Attraction
  • Dynamique
  • Exclusive