Poprzednia

Audi A6 - audi. Audi A6 I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1994 roku. Pierwsza generacja A6 oznaczona kodem fabrycznym C4 nie powstała jako skonstruo ..




Audi A6
                                     

Audi A6

Audi A6 I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1994 roku.

Pierwsza generacja A6 oznaczona kodem fabrycznym C4 nie powstała jako skonstruowany od podstaw nowy model - de facto była ona zmodernizowaną wersją modelu Audi 100 C4. Pojazd zaprezentowano w czerwcu 1994.

Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do Audi 100 C4, oprócz licznych modyfikacji, jest wprowadzenie najmocniejszego w owym czasie w ofercie Audi silnika Diesla – 2.5 TDI. Ta pięciocylindrowa jednostka dostarczała 103 kW 140 KM mocy.

                                     

1. Druga generacja

Audi A6 II zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1997 roku.

A6 drugiej generacji oznaczone symbolem C5 zostało zaprezentowane w Genewie w 1997 roku. Jest to pierwsza generacja A6 skonstruowana jako ten model od podstaw.

Jeszcze w tym samym roku z taśm produkcyjnych zjechały pierwsze egzemplarze tego modelu. W 1998 roku na rynku pojawiła się wersja Avant. W 1999, wprowadzono sportową wersję S6 oraz wersję Avant z silnikiem ośmiocylindrowym. W roku 2000 koncern zaprezentował wersję Allroad quattro bazującą na modelu Avant.

Włoski projekt przebudowy samochodu, przygotowany został przez znane biuro projektowe "Pininfarina" i obejmował nowoczesny design w stylu Fastback. Współczynnik oporu wyniósł 0.28. W drugiej połowie 2001 roku pojazd przeszedł delikatny facelifting.

                                     

1.1. Druga generacja A6 Allroad

Samochód zadebiutował w 1999 roku. Od zwykłej A6 Allroad wyróżniało pneumatycznie regulowane zawieszenie umożliwiające dopasowanie wysokości auta do terenu, większe koła, opony oraz nielakierowane zderzaki. Do wyboru dostępny były trzy jednostki napędowe: V6 2.5 l TDI, V6 2.7 l bi-turbo oraz V8 4.2 l. Moc przenoszona była na obie osie poprzez 5-biegową skrzynię Tiptronic z DSP Dynamic Shift Program, lub 6-biegową skrzynię manualną; za dopłatą można je wyposażyć w ręczną skrzynię biegów z praktyczną redukcją typu "Low Range".

Głębokość brodzenia samochodu wynosi 40 cm, zaś Kąt natarcia wejścia/zejścia wynosi odpowiednio 27° i 25°.

                                     

2. Trzecia generacja

Audi A6 III zostało zaprezentowane po raz pierwszy jesienią 2004 roku.

A6 trzeciej generacji oznaczony symbolem C6 zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2004 roku. Zaprojektował go Walter de Silva. W 2005 roku nowe Audi A6 wygrało nagrodę Światowego samochodu roku.

Pojazd jest ewolucją poprzedniej generacji. Wyposażono go m.in. w system MMI. W 2005 roku wprowadzono do sprzedaży wersję kombi Avant, a wersję Allroad rok później. W 2006 roku zaprezentowano Audi S6 z dziesięciocylindrowym silnikiem w układzie V. W 2008 roku samochód poddano faceliftingowi. Zmieniono m.in. grill, przednie i tylne reflektory wykonane w technologii LED, dopracowano zawieszenie, elektronikę oraz zmieniono nieco stylistykę. Wprowadzono także nowe silniki benzynowe 2.8 FSI wersje 190, 210, 220 KM oraz 3.0 TFSI. W dieslach natomiast 2.0 TDIe 136 KM oraz 2.0 TDI 170 KM.

Od roku 2005 w Chinach produkowana jest wydłużona wersja A6 C6 o nazwie A6L, przeznaczona wyłącznie na chiński rynek.



                                     

2.1. Trzecia generacja A6 Allroad

Druga generacja A6 Allroad została zaprezentowana w 2006 roku. Do wyboru dostępny są cztery jednostki napędowe: V6 2.7 l TDI, V6 3.0 l TDI, V6 3.2 l FSI oraz V8 4.2 l FSI. Moc przenoszona jest na obie osie poprzez 6-biegową skrzynię półautomatyczną Tiptronic lub 6-biegową skrzynię manualną.

                                     

3. Czwarta generacja

Audi A6 IV został zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 2011 roku.

A6 czwartej generacji oznaczone symbolem C7 zostało po raz pierwszy zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2011 roku.

Do produkcji w tym samym roku weszły wersje Limousine i Avant. W roku 2012 producent wprowadził wersję A6 allroad quattro bazującą na modelu Avant. W porównaniu z Avantem A6 allroad quattro ma szersze błotniki, większy o 6 cm prześwit a także stalową osłonę podwozia z przodu i z tyłu.

Także w roku 2012 na rynku pojawiło się Audi A6 hybrid. Jego moc pochodzi z dwóch źródeł. Spalinowy silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW 211 KM współpracuje z jednostką elektryczną o mocy 40 kW 54 KM. W 2013 zaprezentowano najmocniejszą wersję modelu – RS 6 Avant. Samochód napędzany jest silnikiem V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 3 993 cm3. Dzięki tak dużej pojemności, jednostka generuje moc 412 kW 560 KM, a stały moment obrotowy 700 Nm jest dostępny w zakresie od 1750 do 5500 obr./min.

W październiku 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowano wersję po faceliftingu. Dokonano znaczących modyfikacji rozwiązań technicznych. Zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, progi, wloty powietrza, końcówki układu wydechowego, przednie zderzaki oraz reflektory, które opcjonalnie wyposażyć można w reflektory typu LED, a nawet LED Matrix. Przede wszystkim udoskonalono jednostki napędowe, które spełniają normy Euro 6. Najbardziej wydajne silniki benzynowe i wysokoprężne montowane w A6 po face liftingu określa się mianem "ultra". Jednostka 1.8 TFSI ultra w połączeniu z całkowicie nową automatyczną skrzynią biegów S tronic, na 100 km zużywa średnio 5.7 litra paliwa. Natomiast silnik 2.0 TDI ultra o mocy 110 kW 150 KM charakteryzuje się wyjątkowo niskim spalaniem, rzędu 4.4-4.6 litra paliwa na 100 km.

Inżynierowie Audi przy modelu A6 C7 dokonali również znacznego obniżenia masy pojazdu ok. 50 kg mniej niż w poprzednim modelu. Np. model z silnikiem 1.8 TFS waży tylko 1535 kg. Przełożyło się to na lepsze prowadzenie i większą efektywność jednostek napędowych.

                                     

3.1. Czwarta generacja A6 Allroad

Trzecia generacja A6 Allroad została zaprezentowana w marcu 2012 roku na Geneva Motor Show. Do napędu użyto jednostek V6 3.0: benzynowej TFSI oraz wysokprężnej TDI.

                                     

4. Piąta generacja

Audi A6 V zostało zaprezentowane po raz pierwszy w marcu 2018 roku.

A6 piątej generacji otrzymało kod fabryczny C8. Nowe wcielenie jednego, z najpopularniejszych samochodów niemieckiej marki zadebiutowało w marcu 2018 roku jako trzeci model reprezentujący nową estetykę marki po nowych Audi A8 i Audi A7. Podobnie jak poprzednik, samochód przejął deskę rozdzielczą z A7, tym samym wprowadzając do tego modelu nowy cyfrowy kokpit składający się z 3 dużych wyświetlaczy - zastępującego tradycyjne zegary, panel guzików do sterowania radia i panel klimatyzacji. Piąta generacja A6 na tle poprzedników nie wyróżnia się innymi proporcjami, choć samochód wyraźnie urósł - z naciskiem na większy rozstaw osi.

W maju 2018 roku przedstawiono drugi wariant nadwozia - wersję kombi, czyli Avant.